vrijdag 2 mei 2014

Dag o: Appetizer

Geen inspiratie voor avontuur? De ferrovia della stato zorgt er wel voor! Na een heerlijk weerzien na 51 jaar met de nachttrein Milaan Sicilië komt de kriek op de taart aan de straat van Messina waar de trein in stukjes op de boot gezet wordt voor de overtocht. Tot daar behalve het uurtje vertraging geen probleem. In Messina wordt de trein in 2 delen verdeeld, een voor Palermo en het ander stuk met bestemming Syracuse. Ons wagontje wordt, klein foutje, in de verkeerde trein gestopt. Een en ander valt me op wanneer na een lange tunnel de zee langs de verkeerde kant ligt. Het vergt wat gebaren om de overige passagiers te overtuigen van wat gaande is. Reactie van de treinwachter: doe de Giro van Sicilië! Maar de appetijt voor een tweede nacht rit zit er bij het gezelschap niet in. Dus eerste stop boemeltrein richting Messina. De 15min rittardo worden onderweg gereduceerd tot 7min. Daar kunnen we na een uurtje een tweede poging wagen richting Syracuse. De trein aangekondigd op spoor 8 blijkt plots weer richting Palermo te gaan. Een spoorwegbeambte lijdt ons groepje over de sporen naar een ander perron dat meer slaagkans en biedt. Het groepje dat de voorbije 20 uur uitblonk in onverschilligheid tegenover de medereiziger is inmiddels geëvolueerd tot een hechte groep lot genoten. Met 20min vertraging vertrekt de trein, bijna op uur. Voor 5 min toch, tot hij zich weer stilzet voor onbestemde tijd met een prachtig uitzit op de straat van Messina met in de achtergrond Reggio di Calabria. Genoeg tijd om jullie een status update te geven, maar of ik Noto nog haal is uiterst twijfelachtig. Dit gezegd zijn raad ik het jullie toch aan: NEEM DE TREIN! zo beleef je nog eens wat.
Epiloog uiteindelijk 70min vertraging bijeengespaard op trein 2, hopeloos te veel voor de laatste te trein naar Noto nog te halen. Maar een smachtelijke blik kan wonderen doen ... De kaartjesknipper had ervan gehoord en  belt het station dat ze de trein maar laten wachten. Hij geeft me nog een kaartje goed voor 30km, eigenlijk is het 40km maar het zal wel werken verzekerd hij me. Wat later kom ik dan ook in de prachtige stad Noto aan. Het advies wordt hierbij ligt gewijzigd NEEM DE TREIN naar NOTO. Zo beleef je nog wat en een prima relativering training.

Trein op overzetboot naar Messina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten