vrijdag 3 juli 2015

Dag 12 Padula



Met al het gehakketak met bussen waar je al dan niet kan op- of afstappen, blijkt dat mijn GSM vleugels heeft gekregen. Zonder GSM is het niet te verantwoorden alleen de bergen in te trekken. Dus beslis ik dit voor later te bewaren en me naar Padula te begeven dat ik als eindpunt had vastgelegd. In dit dorp bevind zich de Certosadi San Lorenzo, werelderfgoed en met zijn 84 colonnes het grootste klooster van de wereld. Het stamt uit de dertiende eeuw maar het is vooral de aanblik die het in de achtende eeuw kreeg die overheerst. Het is een kartuizer klooster verwant aan dat van San Bruno.


In eerste en tweede wereldoorlog deed het dienst als krijgsgevangen kamp. De bewoners van toen zullen wel een heel andere emotie gevoeld hebben dan ik nu de enige bezoeker in dit ongelooflijk bouwwerk. Wie hier nog voor mij langs kwam was Karel V, die er voor een nachtje bij de paters kampement hield. De legende gaat dat er een omelet met 1000 eieren gebakken werd. Een prestatie die nog af en toe wordt overgedaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten