dinsdag 25 december 2012

De jacht op kaartmateriaal geopend

Lago Arvo op de teknomatica kaart
Lago Arvo in Calabrië op Google Earth
Garmin Italia Topo V3 view Lago Arvo In Calabrië


Na mijn tocht Rome - Antwerpen heb ik me de Garmin Topo Italia V3 aangeschaft die toen pas aan zijn 3de editie was. Niet echt goedkoop en geïnstalleerd rechtstreeks op de GPS in plaats van eerst op de PC, wat minder handig is om routes uit te zetten, maakte dit geen evidente aankoop. Door de gelopen tracks te vergelijken met wat op de kaart te zien is had ik een idee hoe doeltreffend deze kaarten zijn. En voor Noord en Centraal Italië viel dat best mee, met de GEA route bij voorbeeld ingekleurd.
Voor Sicilië en Zuid Italië tot Rome is dit echter heel wat minder. Maar omdat het aanbod van kaart materiaal op papier heel beperkt is, is dit toch een hebbeding bij het uitzetten van de tocht.
Van mijn schoonbroer had ik het adres van een nieuwe kaarten winkel ALTA VIA bij het MAS in Antwerpen. Het aanbod is te vergelijken met Pied à Terre in Amsterdam en ze bestellen wat er niet is. Daar heb ik een kaartenreeks 1:25000 van Calabrië aangeschaft, uitgegeven door teknomatica. Op deze kaarten is de SI (Sentieri Italia) ingekleurd.
Wel staat er geen coördinaten grid op hetgeen het bepalen van way-points wel omslachtiger en onnauwkeuriger maakt.
Voor Scilië heb ik een vrij recente (2010) kaart van het Etna gebied ook op 1:25000 uitgegeven door S.EL.CA.
Vanaf de Abruzzen tot Rome zal het wel lukken. Hiervoor bestaat wel een en ander op papier en de Garmin Topo toont daar ook CAI routes. Campania, Basilicata lijkt me wat minder eenvoudig. Hiervoor denk ik te vertrekken van de beschrijving op internet en daar mee door te gaan met Base-Camp en Google earth  om een route vast te leggen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten