zaterdag 19 juli 2014

Dag 65 Cervaro

Helemaal kan ik de VF niet volgen want ik heb geen boek met de kaartjes en mijn gps geeft de dichtstbijzijnde boekenwinkel op 56km. Maar door de beschrijving van Rita D. na te lezen zie ik dat ik er niet ver naast zit. Het zijn in ieder geval rustige baantjes waar de km's er goed vandoor gaan. Even voorbij Mignano
wandel ik langs de Monte Lungo die een van de hevige slagvelden was in de tweede wereldoorlog. Hier loopt een vallei die de geallieerde toegang moest geven naar Rome. Maar het is niet enkel in WO II dat hier slachtoffers vielen, ik bots op een gedenksteen van een zwaar ongeval bij werken aan een treintunnel te Cannivinelle waarbij 42 arbeiders het leven lieten.
Gedenksteen ongeval Cannavinelle

Ik steek de grens over met Lazio de regio die zijn naam te danken heeft aan de beroemde voetbal ploeg zoals mijn zoon me weet te vertellen. Bij aankomst meldt mijn gps nog dat ik in vogelvlucht op 96km van Rome zit. Maar hoe zit dat dan? Vliegen die vogels door de bergen of vliegen ze boven de bergen en houden ze dan rekening met de kromming der aarde?  En de folder van de agritourismo weet te vertellen dat Rome op 90km ligt,  kortere weg dan die van de vogels? Veel vragen dit maar om te melden dat het erg warm was vandaag en dat de gevolgen zich laten gevoelen. Wat mij betreft Rome is zeven stapdagen van hier geen gedoe met kilometers.
Uiterst zeldzame Lazio hondenras. Een die me niet afblaft! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten