vrijdag 27 juni 2014

Dag 43 - Morano

Voor ik weer de bergen intrek wil ik in een bed slapen, goed eten en met opgeladen batterijen vertrekken. Dat kan allemaal met een stop in Morano aan de voet van de berg. Ondertussen heb ik wel al heel mooie stadjes gezien maar dit spant echt wel de kroon. Als ik op een bank zit te genieten van het prachtige uitzicht komt een man met zijn autistische zoon naast me zitten en verteld over de geschiedenis van het stadje waar hij geboren is. Die gaat terug naar de Griekse en Romeinse tijd omdat langs hier de via popilia, die Reggio met Capua verbond, loopt. In Capua eens de tweede stad van het rijk, nu een groot dorp, sluit deze aan op de via appia. De stad in zijn huidige vorm stamt uit de Normandische periode waar ze dit strategisch punt bewaakte. Het is verbazend hoeveel er overeind is gebleven uit deze honderd jarige periode. De man blijkt ook een schrijver te zijn die naast in het plaatselijk dialect ook in het Italiaans schrijft. Op onnavolgbare wijze draagt hij een paar van zijn gedichten voor en geeft hij een bundel mee: T'aricordisi? gesigneerd: al un amico viandante Luc da Maurio .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten